lördag 8 januari 2011

Sri Lanka Tur och retur!

Måndagen den 27 december bar det iväg för en 10 dagars resa till Sri Lanka. Dom första 5 dagarna tillbringades på Mount Lavinia. Ett 200 år gammalt hotell söder om huvudstaden Colombo.
When Sri Lanka (then Ceylon) was under British rule, the governor in charge during the period of 1805-1811 was Sir Thomas Maitland. He had acquired land at "Galkissa" (Mount Lavinia) and decided to construct a personal residence there.
During this time, legend has it that he fell in love with a dancing girl named Lovina who had been born to Portuguese and Sinhalese parents. During construction, the governor arranged to build a secret tunnel between Lovina 's house which was located nearby, one end inside her house and the other inside his wine cellar, so that the lovers could meet in secret.
Det är både fördelar och nackdelar med ett sådant här gammalt hotell. Rummen luktade lite unket och planeringen av hotellet/restaurangen/poolen var kanske inte den bästa men byggnaden och atmosfären var härlig. Pga historien ovan och att byggnaden var fantastisk så var det massor av brudpar som gifte sig där. Dom hade upp till 7 vigslar på en dag och dessutom kom det andra brudpar dit och fotograferade sig. Så det blev många brudpar och bröllopsföljen att beskåda under dessa dagar. Vi kilade över gården på väg till poolen i våra sandaler och saronger och barnen i bara badkläder och kryssade mellan alla vackra och finklädda brudpar och gäster. En dag var det ett komplett bröllopspar med följe där redan kl 8:20 på morgonen när vi smet ner till stranden för att boka strandstolar.
Vi hittade en jättebra restaurang precis utanför hotellet. Dom hade tyvärr inget alkoholtillstånd ännu men detta löstes genom att man fick ta med sig egen alkohol. Ännu bättre!
 Vi var där 5 härliga dagar och solade och badade. Mamma och barnen badade mestadels i poolen pga höga vågor. Barnen badade i havet några gånger med puffar och glasögon. Jonas, Pappa och jag sveptes omkull några gånger av vågorna. En gång tappade pappa Ellie så att hon virvlade iväg i skummet till mammas stora förskräckelse, men det var ingen fara med henne (Ellie alltså)
Sedan gav vi oss iväg för en 3 dagara rundresa på Sri Lanka. Tour operatorn Silvan lovade oss att ta med oss runt i bergen i Sri Lanka i sin mini buss som vi inspekterade för att se att den var tillräckligt stor för 6 personer + massa väskor. På morgonen kom dom med en annan bil och det var hans bror Collin som skulle guida oss istället. Collin var egentligen fiskare men enligt Silvan kände han till Sri Lanka som sin egen bakficka. Efter mycket om och men och problem att få in väskor och vagnar i denna något mindre buss så kom vi iväg.
Collins sparsamma guidning bestod i: -Där var ett vattenfall, -Där var ett tempel…öhhh…vill ni stanna. Eftersom vi inte vet om han över huvud taget varit där förut så sa han till när vi passerade. Jonas körde som tur var egen guidning via wikipedia på telefonen och vi höll koll på dom stigande metrarna på bergen upp till ca 2000 meters höjd.
Resan genom bergen var helt otroligt vacker med vägar som slingrade sig längst bergen. Första dagen åkte vi till en stad som heter Ella som ligget ungefär mitt i Sri Lanka uppe i bergen. Hotellet ”Ella Adventure” var verkligen ett äventyr att bo på. Stugorna låg utspridda i skogen och man fick gå med ficklampa mellan byggnaderna. Husen var inte heller täta. Vårt 3 våning rum hade fönster i vissa fönster men i andra bara galler och draperi för. På vissa ställen var det inga galler eller nät alls. Det fanns apor i området men dom gick tydligen inte in i stugorna. Värre var det med andra djur. Det bodde en groda i gruset nere på vår toalett och när Ellie, Jonas och jag var uppe på toaletten på natten så såg jag att frukostlådan från hotellet med två bullar i var nedvält och en bulle var borta. Jag hittade den längst in i ett hörn. Plockade upp den och ställde lådan på handfatet istället (det var bara ett draperi in till badrummet) och gick och la mig. Vaknade med ett ryck. Det lät precis som om lådan hade ramlat ner. Jag lyste med ficklampan från sängen genom myggnäten men såg ingenting. På morgonen hittar vi mycket riktigt att lådan är nedvält och nu saknas den ena bullen helt. Troligtvis är det en mus eller råtta som kommit in och tagit den.
Vidare på den slingriga vägen genom dom vackra bergen till staden Kandy där vi bodde på ett betydligt bättre hotell utan andra gäster på rummet. På vägen dit så stannade vi på en te fabrik. Dom odlade te buskar överallt på sträckan på den andra delen av resan. Man fick provsmaka te gratis i cafeterian och blev guidad gratis i fabriken. Sedan kunde man köpa te om man ville.  Vi köpte självklart några paket så nu får jag väll försöka börja dricka te :-)
När vi skulle lämna hotellet på morgonen så bad Jonas hotellet att fixa en doktor till pappa då han hade varit sjuk dom sista dagarna med feberfrossa och över 40 grader på nätterna. På dagarna var han något bättre men sedan blev det sämre igen på kvällarna/nätterna. Doktorn kom efter en timme och undersökte och så fick han ett helt gäng mediciner. Sedan blev han sakta men säkert bättre. Superservice även i detta land med sjukvård för oss turister!
På vägen tillbaka mot kusten stannade vi vid Pinnawela Elephant Orphanage ett barnhem och uppfödnings center för elefanter. Elefanterna gick i en stor hjord på en äng och man fick gå fram med skötare och klappa dom. När vi satt på restaurangen utanför parken så tjöt en signal. Kort därefter så kom hela elefantflocken promenerandes genom byn på vägen ner till floden för att bada.
Vi stannade även till vid ett ställe med elefanter där jag och tjejerna red på en elefant, jag badade med en och sedan tvättade jag och tjejerna en elefant. Speciellt Ellie är en tuff liten tjej som genast sa att hon ville rida.
Hotellet i Negombo där vi bodde dom två sista nätterna var jättefint och bara 10 dagar gammalt så det var inte så många rum som var öppna och det var en del byggarbete. Sol och mer bad. Där fanns mer små affärer och restauranger utanför än på det andra stället vi bodde på.
Sedan tillbaka igen till Bangalore. Mamma och pappa åkte fast i tullen. Dom hade angett att dom behövde ett visum där man kunde åka in och komma tillbaka i sin ansökan (passet måste skickas till ambassaden i Sthlm för att få visum innan resa). Sedan visade det sig att man visst måste vara borta i två månader innan man får komma tillbaka. Dom hade angett i visumansökan att dom skulle ut på semester och komma tillbaka men det hade dom tydligen inte reagerat på. Efter drygt 1½ timmes pappers excersis så kom dom in.
Det var en väldigt omväxlande och händelserik resa och vi fick uppleva mycket på våra 10 dagar i Sri Lanka! Vi resta runt på Sri Lanka och njöt av utsikten. Under tiden så hann barnen resa Jorden runt med Barbapapa åtskilliga gånger!
kram

Ellie och Mira på stranden på Mount Lavinia

Ellie med Mount Lavinia i bakgrunden

Mira och ELlie käkar massor av mini apelsiner

Mamma och Ellie

Vackert brudpar med följe och vi på väg till stranden

På väg i vår minibuss

Vårt hotell på Ella adventure park

Rummet hade en fantastisk utsikt

En liten plantskola utmed vägen vid vägarbetet

Sockervadd var det här!

Terassodlingar överallt

Ellie och jag klappar elefanter

Spana in minstingen som bara är några veckor

Mira och bakom en elefant som hade fått ena benet bortsprängt av en mina.

Hela gänget på väg för bad.
Jag och tjejterna rider på en elefant

Se upp, vatten på väg....

Mira skrubbar och skrubbar

Pappa får hårtbortagningsmedel på besök i kryddträdgård....

...och kräm med massage fr huvudvärk.

Utsikten från vårt rum på hotellet sista två nätterna. Havet bakom palmerna.

Bad tjejer på tork och värmning