söndag 26 december 2010

En galen julskinkskokning!

Innan jul så skulle jag fixa julskinkan. En 3 kg Processed Ham var beställd från köttaffären. Självklart fanns de inte där kl 11 som den skulle så Jonas fick hämta den på väg hem från jobbet istället. Vi var hos Alice och julpysslade så jag började koka den när jag kom hem .  Kl 20 slängde jag i den i kastrullen som jag lånat och åkte iväg till ett annat hus för att låna en termometer. Stannade till i affären för att köpa Lagerblad då dom jag köpt tidigare luktade mögel.

Jonas hade missat att den hade börjat koka och missat att skumma av den då han hade telefonmöte. I med termometern och den rusar iväg. 120 grader. Det kan ju inte stämma. Skinkan är klar efter ca 3 timmar och ska då vara 70 grader. Termometern hade fått spel. Jag knackade på hos en svensk granne och även två Indiska. Termometer verkar inte ingå i det indiska kökstillbehören. Jag slängde i panik ut ett mail till PM ladies om någon hade en att låna ASAP. Inget svar.  Tanken på att ta min vanliga termometer kommer upp. En sådan där med en lång sladd som man hänger genom fönstret. Går den att använda kanske? Vi kanske skulle skydda den tycker jag! En plastpåse kanske innan vi trycker in den i skinkan. En ballong skulle vara bra tyckte Jonas. Jag hade haft ballongrazzia och slängt barnens ballonger som legat och skräpat. Kanske figurballongerna som dom ska få i julklapp kan funka. Letar upp paketet och snor en ballong. Perfekt. Blir som en kondom på givaren och sladden. Vi tar en grillpinne för att trycka in den. Temperaturen stiger, Yes det funkar, ERROR, grillpinnen har glidit snett och gjort hål på ballongen.
Jakten på en ny termometer fortsatte. Jonas tog bilen till Forum Mall för att köpa en. Vi har bara kört inne i området innan. Jag ringer samtidigt till affären. Jo dom hade men dom hade redan stängt, jag trodde att alla affärerna stängde 21:30 där. Jonas åker vidare till Hypercity istället. Inte heller där hade dom någon. Enl info så skulle det finnas en i ett Svensk-hus i området och nya svenska grannarna hade nyckeln. Jonas åkta dit men det var en misstänksam Indier som vägrade att släppa in honom. Vi hade fått fel nummer. Jag tar bilen för att plocka upp en svenska och kolla i två andra hus som hon hade nyckel till (många av svensk-familjerna har åkt till Sverige eller andra ställen). Vi gör ett försök i rätt husnummer. Klockan är nu ca 22:45. Mörkt och inga livstecken. Jag kör in på deras parkering för att vända bilen. Vänta ett fönster stängs. Någon är vaken. Vi går fram till dörren och avvaktar och då kommer han som bor där ner och öppnar.  Vidare till det andra svenskhuset och hittar direkt termometern. Hem och sticker i den i skinkan…..80 grader…provar ett nytt ställe 80 grader. Upp med skinkan och av med svålen. Resultat. Skinkan blev supertorr och inte alls god.
Nästa dag beställer jag en ny skinka som jag kan hämta på torsdagen. Skivar upp den andra och gör ”Kassler med Chilisås och grädde” i ugnen med den. Blev helt OK.
På torsdag kväll kokar jag skinka nummer 2. Nu har även mina föräldrar kommit så mamma kan vara med och övervaka. Vid 70 grader åker den upp. Griljerar den i den minimala ugnen. Resultat. Inte riktigt som i Sverige men helt OK och inte torr!
Tacka vet jag Svensk färdigkokt skinka som man bara behöver griljera!
Tack alla inblandade för hjälpen :-)
kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar