fredag 12 november 2010

Vad är trottoaren till för?

Igår gick jag och tjejerna på en promenad. Målet var en mataffär som heter Sorbet som enligt Google map ligger ca 2 km bort. Mest för att komma ut och göra något och för att få lite motion. För mig alltså. Tjejerna fick sitta största delen av turen i vagnen. Här inne i området kör dom flesta lugnt så här får dom gå på trottoaren men utanför området är det såpass mycket trafik och jag litar inte på att dom inte springer iväg så dom får sitta i vagnen. Mira skulle nog inte snubbla rätt ut i trafiken men man vet aldrig. Det är ganska breda trottoarer på båda sidorna av vägen men jag valde den på motsatt sida mot där vi bor för det är lite mer att se på den sidan och jag vet att första delen är ok.

Trottoaren är inte direkt till för att promenera på utan den används flitigt till allt möjligt. Det verkar vara helt OK att öppna en liten affär över hela trottoaren, parkera sin motorcykel, parkera sin bil, bygga en busskur, sova om man är hund. En lite cykel däckfirma hade slagit upp sina grejor över hela trottoaren så vi stannade till och fick däcken till vagnen pumpade. Jag höll noga koll och sa till när det räckte. Annars hade dom nog aldrig slutat. Det kostade 3 kr för dom tre vagnsdäcken. Blev mycket mer lättrullat efter det. Det är ofta stora gropar och hål i trottoaren. Då snackar vi inte små hål utan hål som kan vara 1 meter bred och 1 meter djup och 2 meter långt. Mira var första hålspanare. Trottoarkanterna är mellan 10-50 cm höga. Det går ganska bra att backa ner med vagnen. Dom låter även stora träd stå kvar när dom anlägger trottoarerna.

Vi  kom fram till affären och kika runt och köpte lite småsaker och varsin glass. Tillbaka igen och helt slut. Betydligt jobbigare än att gå 4 km hemma :-)

Det har blivit varmare och soligare här igen så idag gick vi en sväng till poolen innan jag började jobba. Ikväll kommer fam Edshage hit. Bhavani har fixat grönsakerna och nu ska jag gå ner och börja med potatisgratängen. Fast Bhavani har redan skalat potatisarna.

kram

1 kommentar:

  1. Hej där!
    Vad lustigt att det skiljer sig så åt gällande infrastruktur och samhällsplanering. Planerar de alls? Och vilka regler o lagar rättar sig folk efter?
    Måste vara enormt intressant o givande att få ta del av den kulturen, o inse, att det är ju faktiskt ok på det sättet med. Trots att det är ett helt annat sätt...
    Ha en fin helg,
    kram Caroline

    SvaraRadera