onsdag 6 oktober 2010

Kackerlacksligan 3-1

Ons 21:00
Ställning i Kackerlacksligan: Annika 3st - Jonas 1st
Jonas hittade en på köksgolvet igår morse. Den låg på rygg och verkade då inte kunna ta sig någonstans. När jag och Mira kom ner så hade han redan hämtat sin sko. Han ville helst inte döda den själv så han var inne på att hämta Umesh (chauffören) som just kommit och höll på att flytta bilen. Eftersom Jonas mobbat mig lite dagen innan om att döda kackerlackor och djur (jag dödar ju dom om jag måste men är Jonas i närheten så brukar han få göra det) så sa jag att jag kunde göra det om han torkade upp den.  Kackerlackan fick sig en rejäl smäll och blev nästan helt platt och skvätte ut över golvet. Jag pallrade mig tillbaka till sängen och Jonas fick torka upp den. All fyra som vi har dödat har varit i köket.  Så nu har jag börjat stänga dörren till köket på natten så att dom inte ska kila vidare i huset. Jag ser inte var dom kan ha komma in. Dom är ju relativt stora. Undrar just hur mycket dom kan trycka ihop sig?
Idag bar det av till poolen igen som vanligt. Det är nästan alltid en äldre Indisk herre där och simmar på morgonen. Han har med sig en man som hjälper honom och han går med käpp. Dom första gångerna som vi träffade honom så var jag orolig att han skulle tycka att barnen störde. Bassängen är bara ca 9 x 4 meter så den är ju inte så jättestor. Jag försöker ju få barnen att hålla sig på en sida och att dom inte ska skvätta för mycket eller väsnas men det är ju inte alltid det lättaste. Han har dsom tur var aldrig verkad besvärad av oss och hälsar alltid glatt och säger hej då. Han brukar prata och kolla lite när tjejerna håller på. Idag vinkade han till sig Mira också simmade dom ikapp fram och tillbaka i bassängen. Mira hade puffarna på sig och vann nog varje gång. Då gjorde han tummen upp och sa att hon var duktig. Sedan dirigerade han henne att simma under vattnet från ena långsidan till stegen på andra sidan. Mira tycker att det är jättekul och visar ju gärna upp sig när hon lär sig något nytt.
Imorgon ska Mira börja i simskola. Dom har lektioner men det är från 5 år så Mira kommer att få en privatlärare. Vi ska prova en gång och om vi tycker att det är bra så köper man upp sig på en kurs på åtta gånger med egen instruktör. Dom kör bara crawl här tror jag. Jag kan ju själv inte det och har bara tränat vanligt bröstsim med Mira. Mira föredrar hundsim. Hon tycker också att det är lättare att simma under än över vattenytan. Så crawl kan nog funka bra för henne. Jag hoppas att det går bra. Mira brukar ju inte vara så uthållig när det gäller att ta instruktioner :-)
Jag hade även utfrågning med Umesh en dag. Det känns som en utfrågning  eftersom han inte pratar så mycket. Han är ganska dålig på engelska fast ibland så får man igång honom om man ställer lite frågor. Jag frågade om han var gift mm. Nej han var inte gift sa han och skrattade lite. Frågade hur gammal han var: 23år. Jag ska gifta mig om 2-3 år sa han. Han hade ingen flickvän och jag fattade det som om hans föräldrar skulle fixa en fru till honom. Han förklarade att tjejerna gifter sig när de är 18-21 och killarna runt 25. Hade ju varit smidigt. Tänk vad mycket stress och press det är på att hitta någon. Nu får man det fixt och färdigt. Jonas har pratat med några på jobbet och dom verkar ganska nöjda. Fast självklart så blir det ju inte alltid så lyckat och det finns ju fall där dom hittar någon som dom vill gifta sig med av kärlek och då inte får det och om dom gör det ändå så förskjuts dom från familjen (i varje fall för ett tag). Nej jag föredrar nog att man får sköta det själv!
kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar