måndag 14 februari 2011

Maldiverna

Vita stränder, palmer, bad i pool och hav, snorkling, dykning, fladdermöss (eller heter dom flygande hundar), och god mat och dryck.
Vi kom fram i onsdags em och han med en stunds bad och snorkling innan middagen. Vi bodde på andra sidan ön så det var en liten bit att gå. Öarna är ju inte jättestora. Det får precis plats ett resort på en ö :-) Vi skulle haft en barnvagn med oss. Barnen var trötta när vi gick fram och tillbaka mellan rummet och restaurangen och vi hade ofta massor av grejor att kånka på.
Dom andra dagarna låg vi borta vid poolområdet som låg precis bredvid restaurangerna. Barnen badade nästan hela tiden. Upp en lite stund och värma sig och i igen. Mest i poolen.
Mira är min nya snorklingskompis och hon är helt grym på att snorkla. Bara att hålla henne i handen också snorkar vi på. Vi åkte ut på hotellets snorklingtur som ingick två gånger. Jag snorklade med Mira och Jonas med Ellie. Ellie kunde också snorkla bra. Inte dåligt när man är 2½ år :-)
Vi var ute och dök en dag. Jag fick ju JÄTTE ont i örat sist jag dök för 1½ år sedan och fick gå till doktorn och få starka tabletter mm. Men om jag nu skulle testa att dyka igen så är ju Maldiverna ett perfekt ställe. Vi fick göra ett provdyk (ca 10 min) inne vid bryggan och gjorde lite övningar. Dessa övningar har vi ju inte gjort sedan vi gick på kurs så det var bra med en uppfräschning. Man var tvungen att göra detta om man inte dykt dom sista tre månaderna. Det var gratis så det var ju bra. Tjejerna satte vi i skuggan i en soffa på bryggan med flytvästar på och med en film på datorn, kex och godis. Dom satt snällt där hela tiden. På eftermiddagen när vi skulle dyka så lämnade vi in på för barnpassning i lekrummet.
Dyket gick först bra. Vi såg en sköldpadda och två hajar som cirklade vid ytan. Vi kom till ett ställe där det var strömt och då kom en haj glidandes längst botten. Vi fick hålla oss fast och låg och kollade på den. Jag låg närmast, ca 5 meter ifrån en. När vi släppte taget så susade vi iväg mellan två rev. Rätt som det var så fick jag jätteont i örat (sist hade jag inte så ont undertiden det kom efteråt). Jag simmade fram och tog Jonas i handen och vi gled vidare. Det kändes som om trumhinnan skulle spricka. Successivt så blev det bättre. Efter en lite stund så var det dags att gå upp. Det gick bra och jag hade inga mer problem. Jag var lite öm i trumhinnan efteråt men ingen smärta.
Barnen hade haft det jättebra på barnpassningen. Dom hade ritat och blivit målade i ansiktet. Mira ville komma tillbaka dagen efter sa hon. Inga alls problem nu att lämna dom till främlingar som bara pratar engelska med dom.  
Vi hängde mest på stranden hela tiden. Jag somnade samtidigt som barnen på kvällarna. Jag var väll uppe till kl 22 som senast.
Nu tillbaka i Bangalore och nedräkningen till hemresan har verkligen börjat. Bara två veckor kvar. Jonas ringde och sa att han hade en jobbarkompis som åker hem inatt som flög med ett annat bolag än oss och där var det väldigt billigt att ta med sig en väska till. Så jag fick packa ihop en massa grejor i en väska som skickas hem. Jonas lånade en våg av Mariam och Asim (igen) så att vi kunde kolla att väskan verkligen vägde 23 kg´och inte mer eller mindre.
kram
På väg från flygplatsen till vår ö

Paradiset??

Premiärdopp på Maldiverna

Restaurangen med utsikt över poolerna och havet!

Mira i hängmattan på vår uteplats, havet i bakgrunden

Vårt utomhus badrum med badkar där jag och barnen badade varje dag
 
Egen juicepress på rummet med apelsiner (=miljarders av myror dagen efter dom pressades)

Liten är inte så liten längre
 
Buskul med två tjejer och två barnvakter på barnpassningen

Kattflickan
Fjärilsflickan

Fjärilsflickan gungar

Ellie redo för snorkling

Ellie leker på stranden
 
Min snorklingskompis Mira

Tjejerna på värmning på båten efter snorkling

Syskon glädje

Lycka :-)

3 kommentarer:

  1. Hej Annika. Det är så roligt att följa ert äventyr och se bilder. Detta blir nog ett minne för livet för er. Hoppas nu sista tiden blir bra. Ha de bra kram Kicki

    SvaraRadera
  2. Ohhhooo vad lovely det ser ut! Nej nej du läskar mig inte alls, vad då februarigråslask-kallt-förbenad vind som biter i kinderna... nej nej jag är itne avundsjuk alls... ;-)
    Det där mao helt ljuvligt ut, och skulle nog bota min onda nacke på stört ;-)
    Härligt ni haft det!
    kram

    SvaraRadera
  3. Tack Kicki!
    Caroline, du ska se att sommren snart kommer till Sverige! Massor av sol till dig! kram

    SvaraRadera