onsdag 16 februari 2011

På hälsokontroll i Indien!

Undersökt från insidan och ut!

Jag tänkta att det kanske kunde vara bra att göra en hälsokontroll så jag ringde till det privata sjukhuset här, RXDX, och bokade in mig. Dom hade ett paket med en massa olika tester så jag tog det. Jag har aldrig gjort någon riktig hälsokontroll. Bara en del tester vid graviditet osv.
Så kl 7 imorse var jag på sjukhuset för att börja mitt 2-2½ timme långa besök med olika undersökningar.
Först blodprov på fastande mage, sedan 19 kvällen innan. Vidare för blodtryck, mätning, vägning och EKG.  Sedan fick jag börja dricka en massa vatten för ett ultraljud av magen och då skulle man ha full blåsa. Var inte tillräckligt så jag fick gå och äta undertiden. Jag hade fått en frukostkupong så jag begav mig upp till 5 våningen. Jag behövde inte fundera på vad jag skulle ta. Två dosa med någon potatisgrej i och en varm och en kall sås till var det som serverades. Detta serverades fint på en plåtbricka. Maten var helt OK. Hoppas att jag inte blir magsjuk :-)
Fick göra en röntgen av överkroppen och sedan in till ultraljudet. Jag ville vara grundlig i min hälsokontroll och hade frågat om jag kunde göra en mammografi. Jag fick inte det för jag var under 40 så dom erbjöd att göra ultraljud istället. Dom frågade om det var OK att det var en manlig läkare som gjorde det. Det spelade inte mig någon roll. Tjejen som höll koll på journalerna satte sig inne i undersökningsrummet undertiden som doktorn undersökte. Efter 1,2 l vatten så var det bra att gör ul på magen/buken. Läkaren (??) som gjorde ultraljudet frågade när jag gjorde en undersökning senast. Vi brukar väll inte direkt springa och göra ul och röntgen i Sverige. Jag har väll aldrig gjort det (kom senare på att min förra gyn gjorde det men det var ju säkert 10 år sedan). Han hittade en cysta på ena äggstocken. Vad?? Cysta?? Cancer??? Vad innebär detta?? Han sa att det var ganska vanligt och att dom oftast försvinner av sig själva. Pust. Googlade på min telefon direkt efter och blev genast lugnare.  
Vidare till provtagning för blodprov efter frukost. Ner igen och fick träffa en allmänläkare som undersökte och frågade en massa frågor. Sedan var det dags för lungfunktionstest. Fick blåsa i en grej en massa gånger. Sedan var det dags för Gynkontroll och Cervical provtagning.  
Det tog lite längre tid än beräknat. Efter 4½ timme så var jag klar! Ny tid på lördag för att få svar på alla proverna och för att få min hälsorapport. Knappt 400 kr gick allt på.
När jag kom hem så satt tjejerna och åt lunch. Bhavani hade kokat pasta och värmt köttbullar. Härligt när man slipper att tänka allt för mycket på dom eller oroa sig när man är iväg. Seda fixade jag lite mellis till dom och skickade iväg dom till lekrummet med Bhavani.
I eftermiddag ska jag och Bhavani till sjukhuset igen för att gå igenom testerna som vi gjorde på hennes dotter. En heldag på RXDX för mig mer eller mindre alltså :-)
Kram
PS Jag har inte känt mig dålig. Jag tyckte bara att det kunde vara bra att göra en hälsocheck
Sjukhusfrukost

2 kommentarer:

  1. Det lät som en riktig genomgång, jag har gjort hälsoundersökning via jobbet hemma i Sverige, men inte gjorde de ultraljud då inte på mig. Dock tog de ekg och prover och hade något inte sett bra ut hade de gått vidare med fler prover antar jag.

    Hoppas att det blir bra besked för er maids dotter...

    SvaraRadera
  2. Hej igen!
    Ja nu läser jag, att du inte känt dig sjuk. skönt!! :-)
    Jag hade med gärna gjort en sådan koll... man kan ju allt ha lite allt möjligt... Fast när jag blev påkörd röntgade de halva kroppen inkl inre organ med kontrastvätska i blodet så där fick jag med reda på lite små defekter som man inte visste om annars... :-)
    kram till dig och lycka till i morgon då!
    Ps, sjukt billigt allt är i Indien, där hade jag med gärna bott temporärt om Stella ej hade haft sin sjukdom...Ds

    SvaraRadera