söndag 20 februari 2011

Stammis på RXDX

Så igår var det ju dags att åka till RXDX (för 4'e gången denna veckan) för att gå igenom min hälsorapport. Sköterskorna känner igen mig nu och nickar och hejar.

Först fick jag träffa almännläkaren. Tydligen så var mitt sockervärde efter att jag ätit högt. Det jag tog på fastande mage var bra (men det kanske det är för alla, vad vet jag). Det kan bero på dålig kost men man brukade tydligen inte få det så högt pga det. Vi äter inte så speciellt dåligt men ananas, papaya och fruktjuicer är kanske inte det bästa. Så nu ska jag äta diabeteskost (typ som GI) i två måndader för att se om det blir bättre.

Vidare till Gyn doktorn. Det såg inte ut som cystan var något farligt utan var troligtvis en sådan som försvinner av sig själv. Jag fick ta ett blodprov som skulle kunna visa om det verkade vara något farligt eller ej. Så på tisdag ska jag dit igen och få svar på det. Sedan ska jag göra en ny UL koll om två månader.

Fick även träffa dietisten som gick igenom vad jag fick och inte får äta. Inga kakor och godis eller annat snask på två månader. Hmm.... Grönasaker och kött med väldigt lite pasta, ris och bröd. Sedan ska jag motionera 3 ggr i veckan minst 45 min. Det gör jag ju redan här i Indien men får väll se till att fortsätta när jag kommer hem igen.

Detta var ju inte direkt vad jag väntat mig när jag bokade in mig på en hälsokontroll. Som min syster sa. Dom brukar ju aldrig hitta något. Men om det nu är något av det dom hittade som är något som inte är bra så är det väll bättre att ha hittat det tidigare än vad jag annars skulle ha gjort.

Jonas och tjejerna hängde vid poolen under tiden. Med Bhavani som var med och hjälpte till och höll koll på dom då Jonas var trött efter att ha varit ute med jobbet kvällen/natten innan.

Sedan var Jonas och jag iväg på en 90 min massage på ett SPA på Ozone, en annan gated community bara någon km från oss. Det var bra men jag tror att Jonas fick hon som jag hade sist och hon var bättre tycket jag. Så på fredag har jag bokat in mig hos henne på eftermiddagen.

På kvällen var det "avskedsmiddag" för oss hos fam Edshage med en annan familj. God mat, vin och sällskap.

Bara en vecka kvar tills det är dags att åka hem igen!

kram

2 kommentarer:

  1. Hej där!
    Men hjälp ska du behöva äta gi nu? Vad tråkigt! Ska du kolla upp detta i se med sedan?
    Så det är redan dags o åka hem? För gott nu eller vad? Vad fort det gått... förstår att ni fått en upplevelse för livet, ni verkar ha haft det helt strålande!
    Välkommen hem till kylan säger jag väl då...
    kram!

    SvaraRadera
  2. Vi åker hem på söndag natt, det är för gott. Jonas kommer att åka hit med jobbet en vecka då och då men jag kommer kanske aldrig tillbaka :-( Ja det blir till att käka GI direkt. Jag gjorde ju det efter att jag fick Ellie i nästan ett helt år så jag har ju gjort det förut. Funkar hur bra som helst här. Jag beställer och skickar chauffören och hämta sallad på klubben eller en Italiensk restaurang till mig. Imorgon har jag bokat in mig på ytterligare ett test för att kolla sockret. 3 timmar till på RXDX. Jag ska till vårdcentralen när jag kommer hem också. kram

    SvaraRadera