torsdag 23 december 2010

Den otroliga resan till Bangalore‏

av gästbloggaren Thomas Holm
Flygbiljetterna var bokade sedan juli för avresa den 21 december. Lufthansa skulle transportera oss från Göteborg till Frankfurt och, efter byte, till ett större plan ända till Bangalore i södra Indien.
Allt kändes lugnt ända till kontroll via Internet dagen innan avresan. "Cancelled" var enda anmärkningen för LH... från Göteborg till Frankfurt. Efter en halv timmes väntan i telefonkö och ett samtal med Lufthansas kundsupport i Sydafrika satt vi där snopna med en ny bokning - avresa på själva julafton.
Efteråt visade det sig att problemet just då var första etappen - det stora planet från Frankfurt fanns fortfarande med på schemat.
Svärson Jonas tyckte inte att den 24 var någon god idé.
Ingen vet riktigt vad han sa och hur det gick till men efter hans allvarliga samtal med Lufthansa (där han utgav sig för att heta Thomas) så hade vi  ny bokning, med avresa på morgonen den 22e, endast en dag senare än ursprungsbokningen.
Starten blev i Köpenhamn och vi vågade inte chansa på ett anslutningsflyg Göteborg-Köpenhamn. Efter Internetbokningar hade vi tågbiljetter till Köpenhamn på eftermiddagen den 21e och rum på Hilton vid Kastrup. Båda råkade vara till extrapris.
När vi bad automaten på Göteborgs central om våra förbetalda biljetter så fick vi veta att vårt tåg, bland många andra, var inställt. Ersättningsbussarna fylldes snabbt av folk som väntat 3 timmar längre och som inte skulle riktigt lika långt.
När vi gick in i själva stationshuset för att värma oss och leta efter någon att skälla på kom fler bussar. Vi såg dem fyllas och köra iväg i fjärran. När vi och ytterligare ett fåtal förskrämda resenärer flåsat oss fram kom en prydlig turistbuss från Horred. Chauffören visste besked och lovade ta oss till Helsingborg, där tågen till Kastrup fungerade och gick. I nästan egen buss åkte vi lugnt och tryggt iväg, kom med första försenade tåg från Helsingborg och promenerade enkelt och under tak till vårt hotell.
Morgonen därpå lämnade vi Köpenhamn efter en lätt försening och hann precis promenera genom Frankfurts flygplats till slutgiltiga planet.
Det var nu som omfattningen av Jonas mästarbokning kom till sin fulla rätt.
Det fanns egentligen ingen plats på planet när han bokade om oss. Både turist- och businessclass var fullbokade från Frankfurt, Jonas fick oss därför placerade i Första Klass. Vi håller nu med Earlen av Arran - en gammal god vän till bror Anders - detta är det enda vettiga sättet att flyga.
Elmanövrerade liggstolar, Champagne, Beluga,  Amarone, Fyra rätters Lunch, Kanonkop och många rätters middag,Cappuccino och Cognac är några exempel  på vad som borde ingå i varje längre flygtur.
Efter några samtal med migrationspoliserna och stämplande hit och dit hittade vi lätt minibussföraren Umesh som lika lätt hittade till vårt nya hem i Palm Meadows.
Därför önskar vi alla en extra God Jul och ett särkskilt Gott Nytt År ända härifrån.
Bangalore 2010-12-23
Britt-Marie                         &                   Thomas
Mor, Mormor och Svärmor                   Far, Morfar och Svärfar

1. "0 kommentarer" – låter som en kommentar i sig :) Och jag som kommenterat & allting. Måste ha klantat bort meddelandet i sista minuten. Här kommer ett nytt försök och nytt ämne: Vi tänkte bara önska er alla ett trevligt nyårsfirande och ett riktigt Gott Nytt År, kommande tolvslag. Klockan har just passerat 24.00. Den 31:e har alltså inträtt så man kan säga att vi ligger i träning inför årets avslutande tolvslag. Då kommer vi att sakna (särskilt) Bittan & Thomas extra mycket! Men vi håller ställningarna. Marianne & jag ska fixa desserten. Det blir blåbärscheesecake (uttalas snabbt 5 ggr)+ hemgjord hallonglass som vi tvingar i oss med hjälp av en valfri dos Allesverloren. Arrf! Sistnämnda bör hålla 18 grader, vilket jag antar är vad Familjebostäder räknar som rumstemperatur... Gott slut, Gott Nytt! Mats & Marianne