tisdag 14 december 2010

Lucia hittade till Bangalore!

Lucia, eller rättare sagt 3 lucior, med sina fina följesagare hittade till Bangalore på självaste luciadagen. Det var Maria här i området som hade tagit tag i det och dom flesta Svenska barnen i passande ålder vad med. Dom sjöng ett helt gäng fina sånger. Ellie sjöng inte alls utan sprang mellan mig i soffan och Mira. Mira hängde med bra på dom hon kunde. Efteråt var det knytisfika. Jag hade bakat en mjuk pepparkaka. Fuskade lite, det var en kakmix som Jonas hade med sig från Sverige. Bara att hälla i vatten, ett ägg och lite smör och hyst in i ugnen. Papparkakor och massor av skumtomtar blev det också. Härlig att få lucia och julstämmning här. Är lite svårt att känna riktig julstämmning med 25 graders värme och palmer.

För ett tag sedan så dekorerade vi våra stora pepparkakshjärtan. Med glasyr och en Non stop kopia. Vi brukar få varsitt men i år så orkade jag bara fixa till Mira och Ellie. Jag gräddade dom ganska hårt, dom ska ju i första hand inte ätas utan ska ju hänga i fönstret. Dom har blivit mjukare och mjukare varje dag. Så igår slängde jag in dom ganska länge i ugnen på låg värme men det verkar inte ha hjälpt. Får se om jag kan limma upp dom på en kartongbit så att vi trots allt kan få upp dom i fönstret. Nu kan man knappt ta i dom utan att dom går sönder.

I morse monterade vi vår gran. En plastgran i tre delar. Det var ett litet pill att vika ner alla grenarna och att fälla ut alla smågrenarna. Fast både Mira och Bhavani hjälpte till. Grenarna var som tjock ståltråd. Den blev helt Ok tycker jag (är egentligen motståndare till plastgranar) och blir nog ännu bättre när vi får den klädd.

Som ni ser så håller julförberedelserna på för fullt även här!

kram



Små Elliefingrar sätter på silverkulor

Mira sätter fast godisarna i med färgmönster. Hon drillade Ellie att sätta dom i en viss ordning också.

Så här fina blev dom i år.

Vårt superfina luciatåg

Lucian Mira och tomtenissan Ellie

Fika för alla efteråt.

Väldens sötaste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar