tisdag 21 september 2010

En chaufförs vardag och Vespa åkning!

Själv hemma och har gjort mozzarella mackor med tomat och vitlök….mycket vitlök.
När jag var på väg upp till mitt skrivbord här på andra våningen (ja jag har äntligen fått ett skrivbord)så hörde jag ett surrande. Jag rusade fram och stängde mina två öppna fönster och hann nog undvika att få in det värsta från insektsbekämpningsmedlet. Dom åker omkring ibland på kvällarna och sprutar ut insektsmedel. Jag tror att dom åker på en cykel också står det som ett moln av bekämpningsmedel åt ena sidan. Jag har som tur var bara sett den på håll när vi varit ute. Dom kör alltid bara när det är mörkt ute. Fast här blir mörkt ganska tidigt. Det börjar väll att mörkna vid 6 och nu strax efter 7 så är det helt kolsvart.
Ellie är mycket bättre och äter bra och har inte haft diarré sedan igår vid lunch. Det är himla skönt. Fundrade på hur länge man skuulle vänta innan man går till doktorn.
Igår skickade jag vår chaufför för att köpa en mikro. När vi var i affären i lördags så var dom två billigaste slut. Dom sa att dom skulle få in dom på måndag.  Så jag sa till chauffören att komma och hämta bilen och åka och köpa en, fast inte för tidigt så att dom skulle ha en chans att få in dom. Jag undrade just vad oddsen var för att dom verkligen skulle få in någon av dom. Dom hade verkligen fått in den ena. Så nu har vi en mikro :-) Det blev en kort dag för chauffören för jag skulle inte ut något mer. Idag fick han helt ledig.
Chauffören jobbar 6 dagar i veckan och om man behöver honom på söndagen så kostar det 50 kr. I vanliga fall så hämtar han ju Jonas på morgonen vid 7:30 och kör honom till jobbet. Om jag ska ut något så åker han tillbaka till oss och kör mig. Sedan hämtar han ju Jonas igen på em/kvällen, vid 17-21 tiden. I lördags körde han ju Jonas till flyget. Dom åkte från oss 22:15. Sedan tar det ca 1½ timme till flygplatsen. Men då fick han ta bilen hem så att han slapp åka hit och byta till sin MC. När har inte kör så sitter han och väntar, i bilen eller däromkring. Ibland fäller dom sätet och ligger och slöar men är snabbt ute och hjälper en in. Dag ut och dag in…vänta…vänta. Dom verkar inte göra något tex läsa en bok eller annan sysselsättning. Hur segt måste inte det bli. När han kör oss till ett varuhus så är vi väll inne ca 2-3 timmar och då får han sitta nere i parkeringsgaraget och vänta. Det verkar ju inte vara ett så ansträngande jobb men det verkar ju fruktansvärt långtråkigt och segt. Denna vecka får han ju lite ledigt. Men om jag ringer så ska ha komma hit inom en timme så han får ju hålla sig i närheten.
Idag var jag på gymmet på morgonen. Bahvani följde med och var med barnen i lekrummet under tiden. I vanliga fall så brukar vi ju bada på morgonen men Ellie kan ju inte bada när hon är dålig.
Den lilla mäklargubben Unni (som ser ut som en liten tomte) kom förbi och sa att vi kunde kolla på lite möbler i ett annat hus senare. Vårt matbord är jättestort och rummet ganska litet så vi ska försöka byta till ett mindre. Han sa att det dessutom fanns en annan soffa där som vi kunde få byta till. Detta var möbler som mäklarfirman äger och dom möblerna vi har hyr dom. Han kom förbi lite senare med sin moped. Han föklarade vart det låg men när jag kom ut så stog han kvar med sin vespa och frågade om jag ville åka med. Han fällde ner fotpinnen, det fanns bara på ena sidan. Det är inte meningen att kvinnorna som åker med ska sitta grensle över utan man ska sitta i damsadel. På högra sidan fanns istället ett handtag att hålla i sig i. Männen åker alltså med sina fruar i damsadel bakom sig ute i trafiken. Ofta har dom dessutom ett litet barn mellan sig och jag har också sett flera kvinnor håller pyttesmå bebisar i famnen.  Inte riktigt samma säkerhetstänk som hemma. Det finns dock dom som åker med kvinnorna grensle istället. Hur som helst jag satt mig grensle, med eller utan fotpinnar på båda sidorna. Soffan var en stor och plufsig vit skinnsoffa. Vi har numera en ganska nätt i svart sky. Jag sa att vi behåller den vi har om dom inte kan skaffa någon annan. Dom hade två matbord att välja på så jag får mäta och kolla vilket som blir bäst.
Det har varit mycket varmare dom sista dagarna. Förut var det nog ca 25 och oftast molnigt. Nu har det inte varit så molnigt och det har varit ca 28-29 gradet. Det blir betydligt varmare inne i huset. Vi har AC aggregat i alla sovrummen och i tv rummet. Sedan så finns det fläktar i taket i alla rummen. Utom i köket. Där finns ingenting. Stackara Bahvani. Det brukar räcka att köra ac'n på rummet en stund innan man ska gå och lägga sig så blir det OK.  
Nu är det dags att ge dom små kvällsmat och hoppas på att nattningen går smidigt. Ellie sov inte idag (dom andra dagarna har hon sovit 1-3 timmat) så förhoppningsvis så somnar hon snabbt. Mira brukar inte vara några problem.
Kram

PS jag åkte bara Vespan inne här i området inte ute i trafiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar