onsdag 22 september 2010

En lugn dag

Idag har varit en lugn dag. Barnen har dessutom skött sig ganska bra idag så man är inte helt utpumpad, ännu.
Ellie är bra i magen så imorse var vi åter i inomhuspoolen för vårt morgonbad. Båda tjejerna vill helst simma under vattnet, utan puffar, hela tiden. Mira har börjat träna på att simma under vattnet längst långsidan nu då hon numera klarar längst kortsidan hela tiden. Bokade in mig på manikyr och pedikyr tills eftermiddagen. Hem igen och lärde Bahvani hur vi gör kyckling med cashewnötter och champinjoner. Sist tog hon nästan en hel påse med cashewnötter och halva flaskan med ostronsås. Nu tog vi bara lite nötter och ca 1 msk ostronsås. Nu åt barnen det jättebra. Sist tyckte dom att det blev lite starkt. Jag fick kyckling med curry och potatis med ris. Potatisen är alltså i grytan och riset till. Ingen GI här inte. Om jag inte säger till att jag vill ha kyckling i maten så får jag dessutom vegetarisk mat. Vi har ju köpt hem ett gäng olika kycklingpaket så det finns ju alltid i frysen.
Efter jobbet så gick Bahvani med barnen till lekplatsen och jag drog bort till SPA’t i klubbhuset. Dom fixade händerna och fötterna samtidigt. Det tog ca 45 min och kostade drygt 100kr. Kan man ju vänja sig vid. Bokade in mig på benvaxning imorgon efter morgonbadet. Så Bahvani kommer bort och tar barnen då.
Hem via affären och köpte två påsar tomater och parmesanost. Gjorde egen tomatkross till köttfärssåsen i min mixer. Köttfärssåsen blev ganska bra och barnen gillade den. Dom gillar ju inte alls Bahvanis mat när hon lagar Indiskt och dom kan ju inte äta Chicken nuggets med pasta varje dag, även in det är väldigt bekvämt. Vårat kök är väldigt litet och blir väääldigt varmt. Speciellt när man kör med gasspisen en längre stund. Annars så tycker jag att det är smidigt med gasspisen. Är nöjd över att ha skaffat en mikro. Man känner sig helt handikappad utan. Fast jag tror att Bahvani brukar tina kycklingen genom att koka den i vatten på spisen. Undrar just om det blivit lika bra att tina nötfärsen på det sättet?
Vissa grejor är jättebilliga att köpa och vissa jättedyra. Oftast är det så att den importerade maten är väldigt dyr, dyrare än hemma. Frukt och grönsaker är väldigt billigt. Förutom apelsiner som kostar ca 20 kr kilot. Så om man bara tar en pasta utan att kosta så kan det bli onödigt dyrt. Vissa saker som man vill ha för att lyxa till det kan ju vara värt att betala för. Som ost, fikonmarmelad och rött vin. Vin är också dyrare än hemma. Dom flesta OK flaskorna kostar nog drygt 100kr och hemma skulle som nog bara ha kostat 50kr.   
Dags att ge tjejerna kvällsmat och lägga dom.
kram

2 kommentarer:

  1. Hej på dig!
    Åhhh det låter som du lever lyxhemmafrulivet ;-) Förstår att det är mkt jobb med, att lära känna stad o nya kulturen. Njut av miljöombytet, manukyr o allt annat gott! Önskade att jag fick uppleva ngt liknande ngn dag!!
    Stor kram!
    Ps vem är hon du skriver om, en husa eller nanny? kram

    SvaraRadera
  2. Bahvani är vår maid. Alla har nog en maid här. Dom städar, lagar mat och tar hand om barnen. Nästan inga har diskmaskin så det blir ju en del disk att ta hand om :-)Hon jobbar mån-fre 9:30 till 17:30 och halva lördagen.

    SvaraRadera