fredag 17 september 2010

Kom aldrig ensam

En sak som är lustig här är att när dom ska komma och fixa något så kommer dom väldigt sällan ensamma. Det verkar helt enkelt som om Indierna helt enkelt gillar att vistas i grupp. Eller om det är ett sätt för att minska på arbetslösheten.
Idag kom dom äntligen med möblerna. 5 stycken för att bära och en som höll ihop det hela. Det var bara lite extramöbler inte tll ett helt hus och inte speciellt stora eller tunga. När jag var i ”butiken” och frågade efter priser på möblerna för 6 månader och då fick priser och jag återigen frågade om det var för 6 månader så antog jag ju att det var för alla 6 månaderna inte för varje månad. Alltså skulle vi inte ha extramöblerna utan bara dom som skulle funnits i huset när vi kom.  Bord och 4 stolar till balkongen och ett skrivbord med stol till mig. När dom som bäst höll på att bygga ihop skrivbordet som tydligen var lite krångligt för dom med lådor osv så kom det en lite gubbe, troligtvis en från vår mäklarfirma, och sa att dom skulle köpa in ett skrivbord istället och att jag skulle få det idag. Får väll se hur det blir med det!!! Vi skulle även få byta soffa. Dom hade en annan i ett hus som lämnas i slutet av månaden och då kan vi få byta till den. Den vi har nu är tydligen från hyrfirman. Vi ska nog även få en bättre TV från det huset. Kanske dom har något annat bra också! Balkongmöblerna  var i varje fall riktigt bra.
Nu är barnen och Alice på lekplatsen med Bahvani. Skönt att bara få sitta lite själv. Igår varjag iväg själv och handlade på Hypercity. Barnen var hos Alice och Jonas hämtade dom där sedan. Det tar lång tid att handla. Man kollar och kollar och undrar vad det egentligen är man ska ha. Jag frågar Bahvani om hon behöver något för matlagningen och då säger hon grejor som jag inte är van att köpa och det tar därför en stund att kolla igenom. Jag försökta fråga en expedit (dom är oftast inte super på engelska och jag visste ju inte exakt vad det var jag skulle fråga efter) om dom hade jäst, bakpulver eller liknande. För brödbak försökte jag förklara. Då kom en kille som handlade där och förklarade för dom och sa att man kunde gå till avdelningen där dom bakar bröd och får något till det (typ jäst gissar jag) sedan fick jag förklara att jag inte ville ha det nu men kanske någon annan gång. Ville ju bara reka vad som finns att få tag på och vad Jonas ska ta med sig från Sverige. Vidare till matoljeavdelningen. Bahvani förbrukar stora mängder matolja så det var dags att köpa ny. Valde en som skulle vara lite mer hällvänlig än den förra vi hade och tog en som liknade flaskorna hemma i Sverige. Då dök den där killen upp igen och sa att den inte var bra så då tog jag en annan. En 5 liters dunk + en liter gratis = 6 liter det bör hon väll klara sig på ett tag. Sedan började han fråga en massa och det slutade med att han drog hela Indiens ekonomi och historia för mig. Jag tackade för hjälpen och informationen och drog mig svettig och utmattad bort och köpte en mangosmoothi. Det är varmt inne i affären så man blir alltid helt slut. Köpte en prinsesstallrik och mugg så att det finns ett extra set till Alice eller någon annan kompis när dom är på besök så slipper man dom diskussionerna, kan ju vara värt dom pengarna J Stannade till och köpte kött på hemvägen. Dom tog fram 2 kg oxfilé som jag sedan bad dom att mala ner. Köpte en bit till som vi ska äta ikväll. Eftersom dom inte hänger köttet på samma sätt som hemma så fick vi tipset om att man kan möra det genom att hamra det. Så Jonas skickade vår chaufför att leta efter en kötthammare idag men han hittade ingen i dom 4 affärerna han var i.
Magarna är bättre på alla 3 så vi har varit och badat igår och idag. Både Mira, Ellie och Alice vill helst simma under vattnet utan puffar hela tiden.  4 meter är det längst kortsidan som Mira simmar under vattnet. Superduktig J Mira och Ellie får turas om att vara utan puffar för jag vågar inte ha båda utan för rätt som det är så hoppar dom bara i.
Ellie dyker: Igen eller En gång till säger hon alltid efteråt: http://www.youtube.com/watch?v=2OfvvWss4fw Mira på en 4 meters tur: http://www.youtube.com/watch?v=4jZnDH1iOGo
Det har även varit Ganeshafestival här. En dag kom en parad tågandes förbi precis utanför vårt hus.
Annars så går allt på som vanligt. Vi har börjat komma in i rutinerna här. Vi går och badar, barnen går till Alice, Alice är här, vi går till Alice, dom kommer hit, går till lekplatsen, åker och handlar.
Jonas jobbar ofta ganska sent och på lördag natt åker han till Göteborg och kommer tillbaka på fredag natt.  Tur att vi har Bahvani som hjälper oss här hemma!
kram
..Nu kom dom och bytte vår tjock tv modell mindre mot en platt 40 tummare...nöjd :-)
Resten av bambun ryker

Häck, gräs och kapad bambu. Jonas på altanen.

Bilen kvar över natten så man kommer kanppt ut.
Bilen är för stor eller carporten för liten så den får stå på trottoaren.  
Våra nya balkongmöbler
Ganeshafestivalen kommer förbi
Blomsterbudet kom förbi och vi köpte blommor
Tjejerna valde Gerbera till en bukett
Tjejerna göt smoothie till mellanmål
Lite mys med en film på mammas dator

1 kommentar:

  1. Åhh vilka härliga bilder! Och blomsterbud som kommer förbi låter ju bara såå lyxigt! Likaså att det jobbar o grupp, vi människor i se åtminstone är för mkt ensamma!
    Vad hälrigt det ser ut med sommarkläder, jag är ngt avundsjuk på er värme, här hemma e det kallt o lite grått.... Hoppas de varma höstdagarna med klar frisk solig luft kommer tillbax,
    stor kram ha en fin helg!

    SvaraRadera