torsdag 9 september 2010

Köttbullar och tur till stan!

Igår så kom Jonas hem ganska tidigt så vi åkte en sväng till Hypercity för att handla lite. Lite mat, lite frukt, några puzzel till barnen, simglasögon till Mira och en juicecentrifug till MIG. Jag har velat ha en länge och vår mixer hemma har gått sönder och det var med olika mixertillbehör till denna också.

På hemvägen stannade vi till vid en affär som heter New Frosties för att köpa nöt kött. Det finns inte i dom vanliga butikerna, eller ivarjefall inte dom som vi har varit i. Vi köpte 1,5 kg nötfärs för att göra köttbullar och köttfärssås på. Jag har inte hittat några Findus färdiga köttbullar och min mamma kan ju inte heller göra Mormorköttbullar till barnen här så det blev ju till att göra själv. Nötfärsen såg inte samma ut som hemma och köttbullarna smakade lite konstigt (jag har gjort köttbullar hemma och dom blev bra). Jag tycker att det var lite leversmak på dom. Barnen åt dom ivarjefall idag, jag hällde på ketchup på så det dolde väll den annorlunda smaken. Nästa gång ska vi nog köpa biff och be dom att göra nötfärsen på den. Kokött är ju inte så populärt här så det är billigt. Biffen var slut sist så vi får köpa kött en annan dag till oss att steka. Man kan skicka chauffören så fixar han det. Jag fick ett tips från en av dom andra fruarna här att det är bättre att bara skicka chauffören för han sitter ju ändå bara och väntar än att skicka med Maiden för då blir det ju inte gjort något hemma.

Idag var andra lektionen på Miras simskola. Det är jag som är läraren. Vi ska försöka köra ett litet pass dom flesta gångerna vi går och badar. Igår i slutet av lektionen så fick hon glida i från stegen och ta sig tillbaka själv. Sedan så skulle hon visa en egen övning. Hon gick upp och ställde sig på kanten som väll är ca 20 cm högre än vattenytan och gjorde en spik rakt ner i vattnet. Hon trampade vatten som bara den för att komma upp och när hon kom upp till ytan så tog jag henne. Jag sa till henne att så kan du ju inte bara göra, du kan ju inte simma.- Jo jag kan simma! En liten stund sa hon då. Tokunge :-)

I dag efter jobbet så skulle jag och barnen åka och kolla på lite mer möbler på hyrfirman som dom befintliga möblerna kommer ifrån. Chauffören sa att det skulle vara mycket trafik och att det nog skulle ta ca 1h. OK vi åker ändå. Affären skulle ligga mitt i stan nära St Marys Basilika. Det är en högtid här på söndag så det var tydligen extra mycket folk runt katedralen. Så det gick inte fort och det var mycket trafik och folk som gick. Chauffören visste inte exakt var affären låg och rätt som det var så satte han igång varningsblinkersen lät bilen vara igång och hoppade ur bilen och sprang iväg. Vi satt och väntade och väntade och bilarna bakom kom ju ingenstans. Till slut så kom han tillbaka och hade tydligen lyckats lokaliserat affären. Han fick ingen parkeringsplats så han körde fram så att man såg den också fick jag snabbt ta hans tel nr så skulle han cirkla runt och komma när jag ringde. Jag tog mig ur bilen och tog med mig mina små blonda barn. Jag bar Ellie och höll Mira hårt i handen. Väl framme vid affären så fick vi följa med till en annan lokal lite längre bort. Det var nog inte dom bästa kvarteren och när Jonas blev hämtad på jobbet så sa Chauffören att det var bodde mycket Muslimer där och att det fanns en del ficktjuvar. Vidare med möbelgubben, över en gata där det körde auto rickshaws, mopeder och bilar. Möbelgubben stannade bilarna och jag såg till att alltid ha honom mellan oss och bilarna. Det var en massa tiggare med diverse kroppsskador på trottoaren. På möbellagret såg det ut som rena kriget men jag märkte upp några möbler som vi behöver. Tillbaka till kontoret och ringde chauffören. Rätt som det var så dök han upp där så han bar Mira till bilen så att det skulle gå snabbare då det börjat regna.

När vi kom hem så kom Anna och barnen och hälsade på. Barnen fick välja frukt och göra egen fruktjuice i centrifugen. Det blev Melon och vindruvor. Mira och Alice älskade det!


Frukt och grönsksavdelningen på Hypercity
Köttbullar på gång
Jag rullar köttbullar kl 10 på kvällen
Min nya fruktcentrifug/mixer
Massor av frukt inhandlad
St Mary's Basilica

Var tog chauffören vägen???

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Roligt att läsa om hur ni har det!! :-) Känns som att du har fullt upp med att upptäcka staden och alla vardagliga ting! roligt! Egen chaufför med, låter lyxigt. Hur varmt har ni det?
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Det är nog ca 25 grader varmt. Det är ganska molnigt hela tiden och det kommer en regnskur vissa dagar. Jag hoppas att det blir lite varmare sedan så att man kan slappa vid utomhuspoolerna.
    kram

    SvaraRadera