måndag 27 september 2010

Ny magsjuka + Sightseeing!

Mira är magsjuk. Hon har diarré och har kräkts några gånger. Hon sov oroligt hela natten och Jonas var där jättemycket. Var på toaletten och hade diarré. Kräktes sedan ner sängen. Så hon fick sova på golvet hos oss, på min nya solmadrass. Nu ligger hon och kollar på TV. Får se om hon vill ha en smörgås om en stund.
I lördags så hade vi en slappardag vid poolen. Jonas kom ju hem på natten och var lite trött. Det var soligt och varmt så nu var det riktigt skönt att ligga vid utomhuspoolen och slappa och bada. Jonas hade med sig massa grejor från Sverige. Julsaker, julpysselgrejor, bakgrejor, bakåtvänd bilbarnstol till Ellie och massor av böcker till mig. Jag hade med mig några själv också hade min mamma hjälpt mig att beställa fler på nätet. Så nu har jag ett helt gäng att läsa. Så det är bäst att sätta fart. Började med en ganska tunn som inte verkade så tung att läsa. Jag gillar att läsa men får (eller tar) mig sällan tid till det. Så jag brukar mest läsa böcker under sommarsemestern eller om vi åker på utlandssemester.
Igår var vi på lite Sightseeing. Jag tänkte att det var dags att börja eftersom vi ju redan har varit här i över 3 veckor och tiden går otroligt fort. Huvudmålet för gårdagens sightseeing var Lalbagh Botonical garden Lalbagh Botonical garden  Lalbagh botaniska trädgård. På vägen dit så stannade vi vid Shiva temple. Det låg lite lustigt innanför ett köpcentrum (TOTAL här i närheten). Man gick ner precis bredvid, som till parkeringsgaraget. Vi köpte någon sorts kombibiljett, Shiva Mandir Activity Package, för 100Rs (knappt 20 kr). Man fick lämna skorna men det verkade vara OK med shorts på Jonas och mig och kjol på barnen. Det var ganska mycket folk och man gick längst smala gånger och liksom köade sig igenom stora delar. Man gick genom uppbyggda tunnlar där dom hade montrar med olika saker. Ibland var det grejor som rörde sig i montrarna och de hela kändes lite som lustiga huset. För kupongerna på vår kombibiljett så fick vi olika saker och skulle göra olika saker. Det kom en guide som kom och hjälpe oss att göra hela ritualen. Ett papper med ett band i som man skulle knyta fast i närheten av en Ganeshastaty (Jonas tappade sitt och jag hängde tydligen mitt på fel ställt), ett mynt som man skulle kasta i mitten av en damm samtidigt som man upprepade några ord 7 gånger.
The temple features a unique 'Miracle Spot' near the sacred pond. It is deemed that the once a devotee throws in spiritual coins chanting 'OM NAMAH SHIVAYA' seven times with a wish in mind, it comes true.
 (Jonas missförstod och kastade den inte i mitten bara rätt ut i dammen). Vi skulle även sätta ut ett ljus i vattnet, lägga ett vedträ och hälla olja i en eldgrej och sedan gå 7 gånger runt, gå runt en annan grej 9 varv med en liten grej som brann i handen (jag höll den i fel hand halva tiden). Vi får väll se om vår önskning slår in och om vi får gudarnas förlåtelse trotts att vi gjorde lite fel :-)
I slutet när vi var klara så kom det fram en massa som ville ta kort på barnen. Till slut blev dom som tokiga och ropade och tjoade och försökte få dom att kolla på dom och le. Ellie läxade upp några som vände på hennes keps (troligtvis så att man skulle kunna se henne bättre). –Den ska inte vara så sa hon allvarlig och arg och viftade med sitt lilla pekfinger i luften.
Sedan åkte vi och åt på en kinarestaurang. Maten var bra och barnens var riktigt god och dom åt jättebra. Vidare till huvudattraktionen för dagen Lalbagh botaniska trädgård. När vi kör in parkeringen så börjar det att regna. Det såg inte så farligt ut så vi tänkte att vi kunde vänta en stund. Vi frågade Umesh om det kommer att sluta snart. Nej detta var ju eftermiddagsregnet och kunde hålla på i 2-3 timmar. Så det var bara att bege sig hemåt med ett stopp på Hypercity.
Vår tryckkokningskastrull (jag har ingen koll på hur man använder den det är Bahvani som använder den) hade gått sönder och även vår fruktcentrifug. Kastrullen fick vi byta men centrifugen skulle dom skicka på lagning och detta kunde ta upp till 15 dagar, jättekul. Hade vi haft kartongen kvar så hade vi fått lämna tillbaka den men den hade vi ju själklart inte trott att vi skulle behöva igen. Tur att jag har sparat kartongen till vår mikro om det skulle bli något fel på den.
Barnen skötte sig bra hela dagen och var jätteduktiga när vi var vid Shiva templet så hela utflykten blev ändå lyckad!
kram



Mira simmar
Bus i inomhuspoolen


Relaxar vid poolen

Liten och trött och sover vid poolen

Alice och Mira badar

Våra nya matstolar levererades på cykel

Ser nästan ut som ekorren i Ice Age :-)


Jag kastar en lyckopeng

I denna lilla låda satt det en och sålde lyckopengar. Härligt i nästan 30 graders värme. Det fanns dock en fläkt där inne.

Jsg och barnen. I den rykande grejen slängde vi vedträ och olja och gick sedan en massa varv runt

Jonas och tjejerna

I denna bubblan skulle man gå runt 9 varv inne med en glödande grej i handen.

Fototokiga


Pickniken fick bli i bilen iställer för den botaniska rädgården




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar