torsdag 30 september 2010

Andra proportioner...

Torsdag 21:15: Nattat barnen och sitter här i köket och skriver efter en god middag. Jonas har telefonmöte med jobbet. Dom har haft en del problem så han har fått ha en hel del telefonmöten på kvällarna och nätterna dom senaste dagarna. Idag blev det oxfilé med klyftpotatis, stekta champinjoner och Blå band´s Extrakryddade Bearnaisesås (Jonas hade med sig ett gäng påsar från Sverige). Nästan som hemma.  Gott med kött och slippa ris och kyckling :-) Oxfilén är riktigt bra och kostar ju bara ca 60 kr kilot. Jag gjorde ett gäng köttbullar av Nötfärs av oxfilé till barnen. Gjorde en rejäl satts på över ett kilo. Barnen älskade dom och Ellie åt 10 st. Strax därefter var det läggdags så då fick hon en flaska välling också + lite av Miras flingor. Sedan låg hon ändå i sängen och gnällde att hon var hungrig. Jag sa att hon inte fick mer för att jag var rädd att hon skulle explodera!
Idag så kom domslutet i frågan om vem som ägde marken i Ayodhya. Eftersom man var orolig för upplopp och bråk så stängde affärer, skolor och företag vid lunch idag. Jonas jobbade hemifrån hela dagen. Resultatet av domen blev att marken ska delas i tre delar.  
The disputed land in Ayodhya would be divided into three parts between Hindus, Muslims and the Nirmohi Akhara.
Detta borde väll minska riskera för bråk men jag vet inte riktigt. Det är mycket politik inblandat i detta också.
Igår la jag fram ett paket kycklinglår och bad Bahvani att laga till dom till lunch med pasta till barnen. Det var ganska små lår och bara 4 st i paketet Jag skulle äta resterna från dagen innan. När vi kom hem efter badet och skulle plocka fram lunchen så hittade jag bara ett lår i en tallrik. Jag frågade försiktigt var dom andra var. Hon hade lagt tillbaka dom i frysen. Hon snabbade sig och tog fram dom andra och lagade snabbt till dom också. Barnen åt upp nästan allt. Dom ha helt klart andra proportioner här på portionerna. Hon lagar alltid en jättebunke med ris och om jag inte säger till så får jag nästan alltid vegetarisk mat. Dom vegetariska portionerna är jättestora och eftersom det nästan alltid bara är jag som äter det så räcker det i flera dagar. Är ju sådär kul om man inte tyckte att det var så jättegott första gången. Jag brukar ha dom i kylen och sedan får jag slänga dom i smyg efter några dagar på kvällen när Bahvani har gått hem.
Igår bjöd vi hit Anna och flickorna på middag, Anders är i Göteborg. Jonas hade tipsat om något som heter Butterchicken som skulle vara gott så jag frågade Bahvani om detta och bad henne att göra det. Hon ringde snabbt till en kompis och kollade hur man gjorde och vad man behövde. Sedan fick hon gå och handla några saker i vår mataffär (vi har tre små mataffärer som ligger bredvid varandra här inne i området). Maten blev jättegod. Barnen fick kyckling, svamp och cashewnötter.  Jonas hade telefonmöte mer eller mindre hela kvällen och kom bara ner och åt snabbt när vi redan ätit färdigt. Så jag och Anna fick vinet för oss själva.
Mira och Ellie trivs bra här (vi också) men Mira säger att det är lite ovanligt om man frågar henne på kvällen när hon ska gå och lägga sig. Dom har ju fått flera kompisar, mest Mira, så dom är nöjda och glada. Fast dom säger många gånger varje dag att dom saknar sina kusiner Annie och Emelie och vill ringa till dom. Det har dom snappat upp snabbt. Att man kan ringa på mammas dator med Skype och se på dom man pratar med. Det är verkligen superbra.  Mira säger också att Bahvani har lärt sig Svenska för hon förstår henne lite nu. Jag förklarar då att Bahvani talar ingen Svenska utan det är nog Mira som förstår Engelska. Ja så är det nog håller hon med om då! Hon säger inte så många ord. Mest Good morning, Hi, Bye bye. Mira alltså, Bahvani kan mer, även om vi har lite kommunikationsproblem ibland ;-)
kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar