fredag 10 september 2010

Mira simtränar och trädgårdsjobbet går framåt

Här kommer en länk till när Mira simtränar. Med sina nya simglasögon så går det superbra!
http://www.youtube.com/watch?v=JLrv52Qmt2Y
Ellie är också helt tokig i glasögonen så vi får köpa ett par till henne nästa gång vi åker och handlar. Ellie vill också vara med i simskolan!

Bahvani är på lekplatsen med barnen nu. Ikväll är vi bjudna på After Work hemma hos en familj i området tillsammans med dom andra svenska familjerna här. Det ska bli kul att lära känna lite fler familjer.

Idag har det också varit en här och fixat vår toalettdörr på nedervåningen som gått i baklås och han lagade också vår läckande vattenrenare. Vi har en vattenrenare installerad i köket och det vattnet använder vi till att skölja grönsaker och frukt i och till matlagning men vi dricker bara flaskvatten.

Jonas ska köpa med sig en soptunna på hemvägen. Jag tror inte att grannarna uppskattar vårt nuvarande system att bara ställa ut allt på trottoaren. Så behöver jag skaffa en brödkavle också. Imorgon ska vi få något slags bröd till lunch. Idag bad jag Bahvani att göra kyckling, cashewnötter, champinjoner med ostronsås till barnen. Det brukar dom ju gilla och Ellie åt bra. Mira trodde att kycklingen skulle vara stark så hon ville bara ha svamp och cashewnötter.

Jag sa att hon kunde ta alla kycklingbitarna i paketet som jag lagt fram men att hon inte skulle ta alla cashewnötterna. Det var grymt mycket Cashewnötter i rätten så jag gissar att alla åkte i för jag hittar inte påsen. Jag hade också lagt fram lite kycklingklubbor som vi skulle ha till ikväll men när jag kom hem från badet så hade hon lagat till dom också. Jag får väll föröka vara ännu tydligare för att undvika missförstånd.

Annars så funkar det jättebra med henne. Idag har hon tvättat och vikt tvätt. Jag satt igång två maskiner igår kväll och sedan så tog hon hand om den 3'e och tork och vikning av alla. Lyxigt! Man kanske kan ta med henne hem :-) Hon ska kontakta någon som kommer och hämtar upp det vi vill ha för strykning också. Det kostar nästan ingenting och vi har ju ändå inget strykjärn.

Bahvani är 31 år och är gift och har en dotter som är 1 år. Hon har adopterat flickan då hon övergavs när hon var 2 dagar gammal. Jag kan tänka mig att det är lättare att adoptera ett övergivet barn för dom som bor här än vad det är i Sverige. I Sverige blir det väll dessutom väldigt sällan adoptioner utan isåfall fosterfamilj.

Arbete i vår trädgård framskrider. Dom kommer förbi då och då och gör lite. I  förrgår kom dom med något som nog ska vara jord men mer såg ut som torv och strödde ut över hela ytan. Igår var dom och planterade häcker. Plantorna var något mindre än vad dom sa att dom skulle vara. Idag låg det en säck med gräs på uppfarten när jag kom hem. Sedan kom trädgårdsmästaren förbi med tre damer som grävde ner grästussarna. Inte rullgräs eller frön här inte. Vi får inte gå på det på 10 dagar.

Ellie i simskola med glasögonen på
Full fart framåt
Mira och Bahvani i köket när Bahvani gör iordning kryddorna.
Kvinnorna som gräver ner grästussarna

Vår trädgårdsmästare
Övervakar jobbet

2 kommentarer:

  1. Hej Annika!
    Det är förmodligen min son och hans familj ni skall till ikväll! Woodrow? Jag känner dina föräldrar från bridgeklubben och Bittan gav mig din bloggadress. Vi träffades på Bittans och Thomas köravslutning i våras.
    Ha det så trevligt ikväll och hälsa så gott till Patrik och Lena

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Det stämmer. Jag pratade med Lena om att mina föräldrar kände er.
    Dom hade det verkligen jättefint
    hälsningar Annika

    SvaraRadera